Kisah Daripada Al-QUR'AN

KISAH QORUN


إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ وَآَتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ (76)
وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ (77)
قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ (78)
فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (79)
وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ (80)
فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ (81)
وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ(82)
تِلْكَ الدَّارُ الْآَخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ( 83

سورة القصص 76-83


76. Sesungguhnya Qarun adalah ia dari kaum Nabi Musa, kemudian ia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka; dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan Yang anak-anak kuncinya menjadi beban Yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang Yang kuat sasa. (ia berlaku sombong) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah Engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang Yang bermegah-megah. (seperti lagakmu itu).

77. "Dan tuntutlah Dengan harta kekayaan Yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah Engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya Yang melimpah-limpah); dan janganlah Engkau melakukan kerosakan di muka bumi; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang Yang berbuat kerosakan ".

78. Qarun menjawab (dengan sombongnya): "Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian Yang ada padaku". (Kalaulah Qarun bijak pandai) tidakkah ia mengetahui dan pandai memahami, Bahawa Allah telah membinasakan sebelumnya, dari umat-umat Yang telah lalu, orang-orang Yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta kekayaan ? dan (ingatlah) orang-orang Yang berdosa (apabila mereka diseksa) tidak lagi ditanya tentang dosa-dosa mereka, (kerana Allah sedia mengetahuinya).

79. kemudian Qarun keluar kepada kaumnya Dengan memakai perhiasannya. (pada saat itu) berkatalah orang-orang Yang semata-mata inginkan kesenangan kehidupan dunia: "Alangkah baiknya kalau kita ada kekayaan seperti Yang didapati oleh Qarun! Sesungguhnya Dia adalah seorang Yang bernasib baik".

80. dan berkata pula orang-orang Yang diberi ilmu (di antara mereka): "Janganlah kamu berkata demikian, pahala dari Allah lebih baik bagi orang Yang beriman dan beramal soleh; dan tidak akan dapat menerima (pahala Yang demikian) itu melainkan orang-orang Yang sabar".

81. lalu Kami timbuskan Dia bersama-sama Dengan rumahnya di Dalam tanah, maka tidaklah ia mendapat sebarang golongan Yang boleh menolongnya dari azab Allah" dan ia pula tidak dapat menolong dirinya sendiri.

82. dan orang-orang Yang pada masa dahulu bercita-cita mendapat kekayaan seperti Qarun - mulai sedar sambil berkata: "Wah! Sesungguhnya Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa Yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah juga Yang menyempitkannya kalau tidak kerana Allah memberi pertolongan kepada kita tentulah kita akan dibinasakan Dengan tertimbus di Dalam tanah (seperti Qarun). Aduhai! Sesungguhnya orang-orang Yang kufurkan nikmat Allah itu tidak akan berjaya!"

83. negeri akhirat (yang telah diterangkan nikmat-nikmatnya) itu, Kami sediakan bagi orang-orang Yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh atau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan; dan kesudahan Yang baik adalah bagi orang-orang Yang bertaqwa. ( AlQashosh: 74-83)



Sebutan nama Qorun di dalam Alqur’an :

Nama Qorun telah disebut sebanyak empat kali di dalam AlQur’an. Dua kali di dalam surah AlQashosh sebagaimana di atas. Kali ketiga di surah AlAnkabuut (ayat 39) dan kali keempat di surah Ghafir (ayat 23-23) ketika mengisahkan tentang pembohongan penentang dan pelampau terhadap Nabi Musa alaihissalam iaitu Fir’aun, Haamaan dan Qorun.


Kisah Qorun secara ringkas sebagaimana yang diterangkan dalam AlQur’an adalah bahawa Qorun itu daripada kaum Nabi Musa alaihissalam. Dia adalah orang Israel dan bukannya bangsa Qibty. Allah telah mengutuskan Nabi Musa kepadanya sebagaimana telah diutuskan kepada Fir’aun dan Haamaan.

Allah telah mengurniakan Qorun harta-harta yang banyak dan gedung-gedung yang melimpah ruah yang memenuhi segala khazanah simpanan. Harta-harta simpanannya teramat banyak sehingga tidak terdaya untuk memikulnya oleh orang-orang yang gagah dikalangan mereka.


Namun,Qorun telah menggunakan segala harta-hartanya untuk membuat kemusnahan dan kezaliman serta menenggelamkan dia didalam kesombongan dan kebongkakan. Malahan dia juga telah menjadi satu fitnah kepada orang-orang faqir dan orang-orang lemah dari kalangan Bani Israel.

Maka ketika itu, Bani Israel terbahagi kepada dua bahagian disebabkan fitnah Qorun dan tipudaya kemewahan yang dimilikinya.


Satu puak beriman kepada Allah dan mengharapkan apa yang ada disisi Allah, Mereka tidak tertipu dengan kemewahan yang ditunjukkan oleh Qorun. Dan tidak mengharapkan untuk mendapat kurnia sepertinya, bahkan mengengkari kebongkakan Qorun dan kezalimannya.

Manakala satu puak lagi, mereka terpedaya dengan kemewahan yang dimiliki Qorun kerana mereka telah kehilangan nur petunjuk dan asas dalam menilai Qorun serta kemewahan yang dimilikinya. Lalu mereka menganggap kekayaan dan kemewahan Qorun itu satu tanda keredhoan Allah kepadanya serta kasih Allah kepadanya. Maka mereka berharap supaya Allah mengurniakan kepada mereka dan menjadikan mereka seperti Qorun kerana dia telah mendapat balasan nasib yang baik pada pandangan mereka.


Qorun ini telah dimabukkan dengan limpahan harta dan kekayaan, lalu hatinya buta terhadap kebenaran, telinganya pekak untuk mendengar dan menerima nasihat-nasihat daripada orang-orang mukmin. Bila mana mereka menyuruhnya bersyukur kepada Allah di atas segala nikmat yang dikurniakan dan menggunakan segala hartanya ke jalan kebaikan dengan angkuhnya dia membalas bahawa harta-harta itu diberikan dengan kepandaian dan ilmu yang dimilikinya.

Lalu Allah taala telah menjadikan hartanya sebab kemusnahannya dan seksanya,bilamana Allah menenggelamkannya dan segala hartanya serta gedung-gedungnya ke dalam perut bumi. Dan tiada sesiapa yang dapat menyelamatkan dia daripada azab Allah yang telah dikenakan ke atasnya dan tiada secebis manfaat pun segala hartanya yang melimpah.


Maka ketika itu. Makin bertambah teguhlah iman dan kesabaran orang-orang mukmin. Manakala yang terpedaya yang mengharapkan kehidupan seperti Qorun,telah nyatalah kepada mereka hakikat sebenarnya dan kembali mengingati Allah dengan mengucapkan syukur kerana mereka tidak diazab seperti Qorun.(rujuk ayat 82)



Riwayat Israeliyyat dalam kisah Qorun.

Eloklah dinyatakan di sini riwayat-riwayat Israeliyyat dalam kisah Qorun ini supaya kita dapat menghindari daripada periwayatannya dan tidak tertipu apabila mendengar kisahnya. Antaranya :

Didalam kitab عرائس المجالس في قصص الأنبياء oleh Tha’labiy yang dikatakan banyak meriwayatkan kisah-kisah Israeliyyat dan dongengan.

1) Disebut riwayat Israeliyyat bahawa Qorun itu adalah sepupu Nabi Musa alaihissalam dan dia adalah seorang yang paling alim di dalam bani Israel, yang paling hebat dan yang paling elok rupa parasnya. Dan namanya Almunawwar المنور kerana keelokan rupa parasnya. Dan tidak ada selainnya di kalangan Bani Israel orang yang paling pandai menbaca Taurat tapi malangnya dia munafiq.

2) Mereka juga menyebut tentang kunci-kunci gedung-gedungnya bahawa ianya adalah dalam pikulan enam puluh ekor baghal dan saiz satu kunci itu tidak lebih daripada satu jari dan setiap kunci untuk satu gedung.

3) Dan mereka juga menyebut permulaan Qorun ketika mengumpul hartanya bahawa dia pada awalnya seoarang yang selalu beri’tikaf dan abid kepada Allah di dalam صومعة (rumah ibadat) di kaki bukit selama empat puluh tahun. Dan dia telah mendahului Bani Israel dalam ibadat. Lalu Iblis menghantar kuncu-kuncunya untuk memperdayakannya namun mereka tidak berjaya memesongkannya. Maka Iblis sendiri mendatanginya dan turut beribadat di situ sepertimana Qorun. Maka Iblis dapat mengatasi Qorun dalam ibadatnya. Lalu Qorun tunduk kepadanya memandangkan Iblis lebih kuat ibadat daripadanya dan dia ketika itu tidak mengetahui hakikat sebenar perkara tersebut. Iblis pun mengeluarkannya daripada rumah ibadat tersebut secara berperingkat dan Qorun mula kenal dunia secara beransur-ansur. Maka ketika itu bertambahlah hartanya dan gedungnya kemudian Iblis meninggalkannya dan Qorun telah dikuasai dunia dan terus meninggalkan ibadatnya.

* Kisah di atas adalah sebahagian daripada riwayat yang diambil daripada riwayat Israeliyyat sebagai contoh. Terdapat riwayat Israeliyyat lain yang mengisahkan cerita yang berkaitan dengan kisah tersebut. Untuk mengetahuinya secara lanjut diharap dapat merujuk sumber asal kisah ini di dalam kitab yang disebut.


Sumber rujukan : Kitab مع قصص السابقين في القرآن – د. صلاح عبد الفتاح الخالدي

cetakan kelima 2007 Dar AlQalam- Dimasq

0 comments:

Post a Comment