Walaupun tempang kakinya, walaupun buta matanya...


Suatu hari,usai saya menghadiri kelas untuk subjek Nahu Arab di Kuliah Adab, saya bergegas keluar dari bilik pengajian untuk ke kelas seterusnya di bangunan yang lain pula.
Dengan langkah yang boleh dikatakan pantas juga(sebab kat sini ramai jalan lambat) dalam cuaca yang boleh dikatakan panas,saya melangkah menuruni tangga dan terus menusuri bahu jalan untuk ke kelas yang lain.

Sedang asyik melangkah, tetiba kaki saya terhenti sejenak. Mata saya terpaku kepada dua orang kawan yang saya lihat agak rapat. Ya Allah, sebak rasa dada ini bila melihat keadaan mereka. Rasa besar sungguh nikmat kurniaan Tuhan pada diri ini,namun malangnya amat jarang disyukuri dan dihisabi.

Melihat hal mereka,saya rasa cukup tersentuh,kenapa ya?
Ya,mereka berdua bukan orang sempurna macam saya.
Seorang kawan yang tempang kakinya dengan sebatang tongkat yang membantu untuk melangkah sedang menolak kerusi roda kawannya yang tidak dapat melihat. Bersama-sama menusuri jalan menuju matlamat yang sama macam saya. Mencari ilmu.Namun melihat senyuman yang terukir diwajah mereka berdua cukup menyentuh hati dan membuatkan diri ini berfikir. " Alangkah hebatnya mereka, disebalik kekurangan terserlah kelebihan" Diriku yang sempurna ini pun mungkin tak segigih mereka.

Saya meneruskan langkah sambil hati ini merenung, hebat sungguh kuasaMU Ya Allah.
Lihatlah,walaupun kakinya tempang namun semangat juang untuk menuntut ilmu seperti orang lain tidak pernah tempang.
Fikirlah,walaupun matanya buta tidak dapat melihat keindahan dunia ini, tapi hatinya cukup cerah untuk menyusuri liku-liku jalan sebagai penuntut ilmu.

Kekurangan bukanlah satu kelemahan. Kekurangan bukanlah alasan tuntas untuk kemunduran.
Kecacatan fizikal bukan bererti cacat semangat juang. Bahkan berapa ramai yang sempurna fizikalnya, tapi malangnya cacat semangatnya, tempang halatujunya dan buta mata hatinya. Berapa ramai yang serba kekurangan namun dapat menempa kejayaan.

Sama-sama kita renung sedalam-dalamny

a menerobos hati kecil kita.Terus bertanya dan bertanya.
Sedarkah kita dengan kelebihan yang diberi?
Adakah kita mengarahkannya seperti yang dipinta?
Berapa kali kalimat syukur kita ucapkan dengan nikmat yang dikurnia?
Banyak yang tidur dalam sedar, semoga kita diberi kekuatan.

Ingatlah wahai diri, kelemahan yang sebenar itu bukanlah kekurangan atau kecacatan anggota badan, tapi kelemahan yang sebenar adalah lemah dalam menentukan kehendak impian.


0 comments:

Post a Comment